Aprovada per unanimitat la Moció per la derogació de la LRSAL i la Llei d’Estabilitat Pressupostària com a mesura necessària per afrontar la nova crisi social i econòmica

Austeritat

El ple celebrat aquest dijous 30 d'abril ha aprovat per unanimitat la moció presentada per la CUP de l'Arboç per a la derogació de la LRSAL i la Llei d’Estabilitat Pressupostària com a mesura necessària per afrontar la nova crisi social i econòmica.

L'aprovació de LRSAL, la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de Racionalització i Sostenibilitat de l’Administració Local, coneguda popularment com a Llei Montoro, ha comportat la retallada del principi d'autonomia local, retallada de drets a la ciutadania i la privatització dels serveis públics. Sorgida de les directrius polítiques emanades de la UE i la Troika ha creat el marc perfecte perquè es produeixi una erosió de la capacitat de les administracions públiques més properes al ciutadà (donat que són més descentralitzades, menys controlables políticament i on es creen projectes de major sobirania), fomentant l'externalització i privatització de serveis fonamentals per posar-los en mans de grans empreses que puguin treure benefici econòmic a costa dels nostres serveis.

En la moció demanem derogar LRSAL per permetre als ajuntaments mobilitzar el romanent de tresoreria per destinar-lo a mesures socials -actualment el romanent municipal només es pot destinar a inversió o liquidar deute- i superar la retallada competencial que va significar aquesta llei. La derogació de la LRSAL també posaria fi a la limitació per convocar noves places per part dels ajuntaments de manera que es podria augmentar la plantilla dels departaments per fer front a l’emergència: serveis socials, oficines d’habitatge, promoció econòmica, igualtat, etc.

Des de l'aprovació de LRSAL, el nostre ajuntament s'ha près molt seriosament la seva aplicació i ha estat un alumne avantatjat i més que disciplinat de la seva aplicació, amb l'externalització de serveis com el de la brigada municipal, la neteja d'edificis públics o l'escola de música. Aquesta externalització massiva de serveis s'ha fet sense dotar l'administració local de capacitat tècnica per a fer una supervisió i fiscalització dels seus contractes, una realitat que lliura molt poder a les empreses concessionàries i que en la majoria dels casos acaba repercutint en una pèrdua de control per part d'administració i en una incapacitat de poder garantir la qualitat del servei públic i fins i tot el compliment del contracte. Malgrat tenir un nivell d'endeutament que li permetria contractar personal, continua precaritzant els serveis tècnics de l'ajuntament a través de la contractació de personal autònom o bé licitant serveis d'assessorament tècnic a empreses externes.

Celebrem l'aprovació per unanimitat de la moció i demanem que no quedi en un pur gest simbolic. Per nosaltres el sentit d'aquesta moció vol dir assumir que no volem tornar a la situació prèvia a la crisi del Covid, "el retorn a la normalitat" que aquests dies tants cops hem sentit. Nosaltres no podem assumir la situació anterior com a normal. La situació anterior és la d'un sistema de salut pública erosionat fins a límits extrems, que precisament ens ha portat a la situació despesperada actual i a la incapacitat de resposta per part del serveis públics. La normalitat era i ha estat el problema, davant d'una situació excepcional que podem tornar a patir però que ens ha de trobar més forts. Nosaltres pensem que enfortir-nos passa per desfer-nos d'aquest marc i començar a construir una Economia per la vida, que posi al centre la necessitat de les persones, amb l'enfortiment d'allò comú i dels nostres serveis públics.

El nostre ajuntament s'ha près molt seriosament l'aplicació d'aquest marc legal i ha estat un alumne avantatjat i més que disciplinat de la seva aplicació, amb l'externalització de serveis com el de la brigada municipal, la neteja d'edificis públics o l'escola de música.