L'Ajuntament aprova el projecte d'urbanització del C/ Hospital d'esquenes als veïns

La CUP de l'Arboç presenta al·legacions al projecte d'urbanització del C/ Hospital

Presentem al·legacions al projecte d'urbanització del C/ Hospital, un projecte iniciat l'any 2017 que s'ha dilatat en el temps i que s'aprova provisionalment d'esquenes als veïns i sense cap criteri que permeti complir amb la intervenció integral que es mereixen els veïns i veïnes de l'Arboç.

Les al·legacions presentades son les següents:

Primera.- Aturar el procediment d’aprovació fins que no s’arribi a una entesa amb els veïns i veïnes

El projecte s’aprova a la junta de govern local del 21 de maig i entra en exposició pública el dia 26 de maig, en ple estat d’alarma, sense previ avís a la comissió de propietaris constituïda el maig de 2018. A data d’avui l’ajuntament no ha contactat amb la comissió de propietaris per informar de l’exposició pública del projecte d’urbanització del seu carrer.

Pensem que aquesta és una forma inacceptable de procedir en qualsevol projecte d’intervenció, però encara és més reprovable en un projecte en el que l’ajuntament exigeix que es cofinanci amb aportacions econòmiques dels veïns i havent constituït una comissió de propietaris que ha estat fent seguiment de les decisions preses. Des de l’inici d’aquest projecte l’any 2017, l’ajuntament ha estat incapaç de generar cap dinàmica de treball capaç d’arribar a consensos amb els veïns. Pensem que no hi ha hagut ni transparència ni s’han posat els recursos necessaris a disposició d’una presa de decisions al servei dels veïns i veïnes.

Per aquest motiu demanem que s’aturi el procediment i es posin els mitjans tècnics necessaris per a una presa de decisions acordada amb els veïns.

Segona.- Exigim màxima transparència en els pressupostos de l’obra després que des del 2017 s’hagi assistit a una constant modificació dels imports, generant desconfiança, sobretot pels veïns que han d’acabar cofinançant la inversió

En les nostres al·legacions als pressupostos municipals, desestimades per l’equip de govern, proposàvem incrementar la partida de “Urbanització C/ Hospital” dels 320.000 € a 355.000 €, import del projecte que s’havia traslladat per part de l’Ajuntament a les darreres reunions mantingudes amb els veïns. El motiu era que aquesta inversió compta amb un finançament extern del 75% procedent la Llei 2/2004, de 4 de juny, de millora de barris, àrees urbanes i viles que requereixen una atenció especial, anomenada Llei de Barris, gestionat per la Generalitat de Catalunya. El termini d’execució d’aquest finançament s’acabava aquest any 2020, i ha estat prorrogat fins al març, els mesos equivalents a l’estat d’alarma. En aquelles al·legacions dèiem que aquesta ha estat una inversió pressupostada des de l’any 2017, que no ha estat executada i per la qual ha anat variant l’import:

Imports_Pressupost

L’al·legació als pressupostos tenia per objectiu que l’ajuntament fos el màxim d’acurat en les previsions que en aquell moment ja es tenien d’increment del pressupost de l’obra. No s’entenia que malgrat ja es tenia constància que l’import de l’obra seria d’almenys 355.000 €, es pressupostés un import inferior, quan per contra l’any 2018 s’havia incrementat sense cap certesa en l’execució.

L’import total del projecte també ha patit canvis substancials:

No existeix cap motiu aparent que faci entendre perquè el pressupost amb la inclusió del C/ Pare Palau té un cost inferior al del projecte actual, que no l’inclou, i perquè el projecte facilitat a la CUP el 3 de març de 2020, que se’ns diu que és el previ a l’exposició pública, és 40.725,59 € més econòmic que el que finalment entra en exposició pública.

És per aquest motiu que exigim que un cop aturat el procés de tramitació del projecte, es faci un exercici de transparència per tal de generar la confiança que requereix un projecte que l’ajuntament pretén cofinançar amb els veïns.

El projecte definitiu no considera el soterrament de les línies elèctriques. Aquesta ha estat una demanda clara dels veïns que no ha estat atesa per part de l’ajuntament. Segons el projecte presentat, la xarxa elèctrica té un pressupost de e-distribución de 32.400,79 € (sense IVA)[1]. Segons  pressupostos facilitats pel propi ajuntament amb data del maig de 2018, en els que s’incloïa el C/ Pare Palau, el soterrament tindria un cost de 73.405,88 €, una inversió més costosa però que respon molt millor a l’objectiu de fer una intervenció integral, amb l’objectiu que sigui de futur. Els arguments de l’ajuntament sempre han estat els de veure molt difícil la instal·lació de tota la infraestructura necessària pel soterrament, però és evident que una intervenció integral fa necessària l’eliminació de les palometes aèries i això requerirà de passar el cablejat per la façana, intervenció que requereix de l’autorització dels veïns i per tant també té molta complexitat.

Per tant, pensem que quan l’ajuntament assumeix la voluntat d’executar una obra d’aquestes característiques ha de vetllar per l’interès públic i la màxima qualitat de la intervenció, i assumir els reptes tècnics i socials que implica.

Quarta.- Demanem el màxim compromís de l’ajuntament de no sobrepassar el 12,5% de cofinançament de l’obra per part dels veïns i veïnes del C/ Hospital

Durant les diferents reunions mantingudes amb els veïns i veïnes, l’ajuntament ha comunicat tant imports diferents del projecte com percentatges diferents de cofinançament per part dels veïns. A més a més, s’ha arribat a qüestionar que la Llei de Barris pogués finançar el 75% del cost del projecte, un aspecte que és inqüestionable, perquè la pròpia resolució de la convocatòria d’ajuts així ho estableix i perquè des de la Generalitat, que és qui ho finança, s’assegura que la subvenció paga automàticament el 75% de les factures justificatives aportades.

[1] Import que no quadra amb el pressupost global del projecte que és de 23.299,92 €.

A data d’avui l’ajuntament no ha contactat amb la comissió de propietaris per informar de l’exposició pública del projecte d’urbanització del seu carrer. Pensem que aquesta és una forma inacceptable de procedir en qualsevol projecte d’intervenció, però encara és més reprovable en un projecte en el que l’ajuntament exigeix que es cofinanci amb aportacions econòmiques dels veïns i havent constituït una comissió de propietaris que ha estat fent seguiment de les decisions preses.